3D-s sztr
2006.07.24. 09:34
AGP (Accelerated Graphics Port) Az alaplapi lapkakszlethez kzvetlenl kapcsold, kifejezetten grafikus krtyk kiszolglsra kifejlesztett, 32-bites busz. Az egyre npszerbb, 3D-s alkalmazsok ltal "megmozgatott", jelents mennyisg adat szmra szkss vl svszlessg PCI busz tette szksgess a kifejlesztst. Legnagyobb elnye, hogy egyrszt tehermentesti a PCI buszt, illetve gyors s kzvetlen kapcsolat rvn a grafikuskrtya kzvetlenl hasznlhatja a rendszermemrit textrk trolsra. (Sajnos ez utbbi kittel csak elvben igaz, pldul a 3dfx Voodoo3-as sorozatnak tagjai nem kpesek ennek a szolgltatsnak a kihasznlsra.) A kezdeti svszlessg, mely duplja a PCI-nak (264 megabjt/msodperc) is hamarosan szksnek bizonyult, gy hamar kvette a 2xAGP mely dupla akkora svszlessget biztost (528 megabjt/msodperc), illetve a legjabb grafikus krtyk mr kpesek a 4xAGP (1 gigabjt/msodperc) nyjtotta svszlessg kihasznlsra is. Termszetesen ahhoz, hogy ezeket a sebessgeket valjban is ki tudjuk hasznlni, olyan alaplapra van szksgnk, melynek alaplapi lapkakszlete kompatbilis ezekkel a technikkkal. Mindezidig az jabb technolgik fellrl kompatbilisek a rgebbiekkel, azaz egy 4xAGP-t tud grafikus krtya is hasznlhat egy 2xAGP-t tmogat alaplapban, persze a svszlessg gy 528 megabjt/msodpercre redukldik.
Alaplapi lapkakszlet Olyan integrlt ramkr, vagy ramkrk, mely a RAM, az I/O eszkzk, a bvtkrtyk, s a CPU kztti illesztegysgeket vezrli.
Alfa kevers (Alpha Blending) A blending (kevers, ttns) az a technika, mely az Alpha csatorna rtknek vltoztatsval lehetv teszi, hogy klnbz kpek egyms eltt jelenjenek meg, gy keltve olyan rzetet, mintha pl. egy objektumot ablakvegen keresztl, vagy vz alatt ltnnk. (Lsd mg Alfa rtk)
Alfa rtk (Alpha Channel) Az tltszsg mrtkt a blending technikban az Alfa rtke adja meg. Ez az rtk ltalban 0 s 1 kztt van, s kt kp "keversnek" arnyt hatrozza meg. Ha egy kp minden pixelhez rendeltek Alfa rtket, akkor beszlnk Alfa csatornrl.
Alapfny (Ambient light) Az ambient light (kb. alap fny) rtke hatrozza meg egy helysznen a fny minimlis mennyisgt, egsz pontosan azt az rtket, melynl sttebb a kp brzolsakor nem lehet.
3D simts (Anti-aliasing) Ez a szolgltats felels azrt, hogy elmossa a poligonok kontrjait, ezzel sokkal lethbb kpalkots vlik lehetv. Mivel a kpfelbonts limitlt, ezrt a nem vzszintes, vagy fggleges vonalak egy bizonyos szgben gynevezett "frszfogassgot" okoznak a kpernyn. Ennek az effektusnak a zavar hatst hivatott megszntetni ez szolgltats. Termszetesen minl nagyobb a felbonts, annl kevsb van szksg a 3D simtsra.
API (Application Programming interface) Olyan rutinok gyjtemnye, mely lehetv teszi, hogy az ltala tmogatott hardware eszkzt, vagy opercis rendszer kpessgeit kihasznl szoftvereket ksztsenek. A Microsoft DirectX rszt kpez Direct3D nev 3D API lvn vltak a Windows 9x-ek s ksbbi vltozataik jtkplatformm, hiszen segtsgvel a programozknak nem kellett minden 3D-gyorstkrtyhoz kln, sajt tmogatst rni, hanem elegend "csak" az API tmogatst elkszteni, a tbbi a klnbz meghajtprogramok feladata.
Backface Culling Ez a technika kivlogatja s "kidobja" a tovbbi 3D-s feldolgozst ignyl poligonok listjbl azokat, melyek a nz szemszghez kpest "visszafel nznek" azaz takarsban vannak, ezzel rendszer erforrsokat takart meg.
Bilinear (Texture) Filtering A szolgltats feladata, hogy az egymssal szomszdos pixeleket sszemossa - egszen pontosan ngy krnyez pixel slyozott tlagt szmolja ki -, s ezzel sokkal egyenletesebb, kevsb tredezett kpet lltson el. Gyakorlatilag pixelszinten vgzi el azt, amit az anti-aliasing a poligonokkal.
Bump Mapping A 3D-modellezsben nem praktikus, ha egy olyan egyenetlen fellet objektumot, mint pl. egy narancs, hatalmas mennyisg poligonn kpeznk le azrt, hogy annak egyenetlensgt, ?rdessgt? lerjuk. Ezrt talltk ki a Bump Mapping technikt, mely olyan textrt feszt a 3D-s objektumra, mely egyenetlensg ltszatt kelti.
Sznkorrekci (Color correction) Nincs kt olyan grafikus lapkakszlet, vagy monitor kpcs, mely ugyanazt a sznt, ugyangy jelenten meg. Ezrt manapsg a grafikus krtyk vezrlprogramjba, s nhny grafikus alkalmazsba is beptenek egy olyan szolgltatst, melynek segtsgvel befolysolhatjuk a kpen megjelen kp szn hmrsklett, leggyakrabban a piros (R), a zld (G), s a kk (B) sszetevk mennyisgnek vltoztatsval.
Sznmlysg (Color Depth) Meghatrozza azon sznek szmt, melybl a kp felpl. Termszetesen minl tbb sznbl pl fel a kp, annl valsghbb a ltvny. A modern 3D-gyorstkrtyk mr szinte kivtel nlkl kpesek 32 bites sznmlysg, 3D-s kpek megjelentsre. nlkl (A sajnlatos mdon csdbe ment 3dfx, Voodoo3 krtyit ezrt tmadtk sokan, mert csupn 16 bites sznmlysgben mkdtek 3D-ben.) A szoksos sznmlysg "lpcsk" a 256 szn (8 bit), 65000 szn (16 bit, "High Color"), illetve a kb. 16 milli szn (24, vagy 32 bit a grafikuskrtya kpessgeitl fggen, ?True Color?).
Color (Chroma) Keying Kt kp "sszemossa" sorn egy bizonyos sznt - vagy bizonyos szntartomnyt -, mint teljesen tltszt hatroznak meg. Erre az eljrsra pl az un. "Blue Box" technolgia is, melyet minden este ltunk az idjrsjelents sorn a TV-ben; gy kerl a meterolgus hta mg a mholdfelvtel.
Kperny felbontsa (Display Resolution) A megjelenthet kppontok szmt adja meg, "vzszintes pixelek szma x fggleges pixelek szma" formban. A maximlis felbontst a kijelz - CRT monitor, TFT kijelz - kpessgei hatrozzk meg. A leggyakoribb maximumok a klnbz kptlj CRT monitorokon: 14": 1024 x 768, 15": 1280 x 1024, 17": 1600 x 1200 kppont.
Kd effektus (Fog effect) Ez a szolgltats lehetv teszi, hogy mg a kzeli objektumokat tisztn ltjuk, addig a tvoliak elmosdottabban, fakbban, kdbeveszen ltszanak. gy lgkri effektusok - felh, kd - llthatak el.
Szrkernyals, autotpia (Dithering) Szolgltats, mely jobb minsg kpet llt el, alacsony sznmlysg kpbl.
Fill rate Kvzi mrtkegysg, mely egy 3D-gyorstkrtya azon kpessgt fejezi ki, hogy msodpercenknt hny pixel megjelentsre kpes.
Flat Shading A teljes poligon, egyetlen folyamatos sznnel kerl rnykolsra.
Frame rate (fps = Frame Per Secundum) Kvzi mrtkegysg, mely egy 3D-gyorstkrtya azon kpessgt fejezi ki, hogy msodpercenknt hny kpkockt kpes megjelenteni. A folyamatos mozgs rzethez minimum 25 fps szksges, ennl nagyobb rtkeknl szemnk mr nem rzkeli a klnbsget.
Gouraud Shading A poligon minden cscspontjra kln rnykol sznt szmolnak ki, majd azt interpolljk a poligon mentn.
Mipmapping Ez a technika nem csupn a tvoli 3D-s objektumok kpminsgt javtja, hanem a textra memria mretvel, s a svszlessgvel is sprol. Ezt gy ri el, hogy vltoztatja a textrk felbontst. Amikor az objektum mr elgg kicsi hozz - pldul egy autverseny programban egy tlnk tvolod versenyz kocsija -, akkor annak textrjt kisebb felbontssal jelenti meg. gy elkerlhet a kaotikus pixel-maszat ltvnya a tvoli objektumokon.
Perspective Correction Ezt a technikt arra hasznljk, hogy a tvoli 3D objektumok kisebbnek tnjenek. Hogy a lehet legteljesebb valsghsget elrjk, mind a textrknak, mind a szneknek perspektva korrigltaknak kell lennik. Ugyanerre a clra alkalmazzk mg azt az eljrst is, hogy csak a poligon cscspontjait vettik ki, de ennek hatsra a textrk gyakran elhajlanak, s furcsn ?ltygni? ltszanak.
Phong Shading A Phong Shading a poligon norml vektort interpollja a felszn mentn, s j rnykol sznt szmol ki minden egyes pixelhez. Mivel ez az eljrs igen komplex s szmtsignyes, ezrt szleskr alkalmazsa a kzeljvben nem vrhat.
Pixel Az alapvet legkisebb kpelem, melybl a kpernyn megjelen grafika felpl.
Poligon A 3D-s objektumokat felpt, minimum hromoldal, egyszer mrtani alakzat. Egy-egy 3D-s objektum rengeteg ilyen apr alakzatbl pl fel.
Specular Reflection Az olyan fnyes anyagok, mint a fm, vagy manyagfelletek megjelentsre hasznlt eljrs. Az eredeti sznek helyett, egy les fehr megvilgtst alkalmaznak, mely a csillog hatst kelt.
Textra A 3D-s objektumokat bebort ?szvet?, felletszerkezet.
Trilinear (Texture) Filtering Az eljrs nem ms, mint kt, Bilinear Filtered, mipmap szint slyozott tlagnak kiszmtsa. Ezzel tovbb javul a kpminsg, klnsen tvoli objektumoknl.
Drtvz (Wire Frame) A 3D-s objektumok alapjt kpez, a poligonok ltal felptett vz. Erre fesztik fel a textrt.
|