A pedálból ugrás
2006.07.20. 08:49
A pedálból ugrás
A pedálból ugrás a triál egyik legfontosabb eleme, és alapjául szolgál egy csomó egyéb trükknek, amikre szükségünk lehet, ha túl akarunk lépni a kezdõ szinten. Emellett ez az egyik legfortélyosabb gyakorlat, amit meg kell tanulni (ám ha egyszer megvan, soha nem kehet elfelejteni).
Szinte minden alkalommal használható. Ha le akarunk menni valahonnan, fel, vagy át akarunk ugrani egy másik akadályra, stb. Mindemellett az egyik legatraktívabb elem a triálozásban. Az elsõ alkalommal, mikor sikerül leugrani egy pingpongasztalról, biztos, hogy az egész utca megáll, és megcsodál minket.
Legalább egy tucat mód kínálkozik a pedálból ugrás megtanulásához. Talán a legkönnyebb a következõ: a nyeregbõl kiállva próbáljunk egykerekezni, de ne teljes fordulatokkal, csak folyamatos beletekerésekkel. A lényeg, hogy ne engedjük az elsõ kereket leesni a talajra. Kicsit mókásan néz majd ki, de tökéletesen megtanulható vele a bicaj kezelése, és érezhetjük, hogy milyen testhelyzetet kell felvenni a gyakorlat pontos kivitelezéséhez. Álló helyzetbõl kezdve próbáljuk olyan sokáig a levegõben tartani az elsõ kereket, ameddig csak tudjuk. Hagyjuk esni, majd szinte rúgjunk bele a pedálba, hogy újra emelkedni kezdjen. Ha ez már megy, akkor csak egy hajszál választ el bennünket a pedálból ugrás pontos végrehajtásától.
Az igazi pedálból ugrás majdnem ugyanaz, amit eddig csináltunk, a különbség csak annyi, hogy egy kicsivel jobban kell húzni a kormányt, hogy a hátsó kerék a levegõbe emelkedjen, mikor a pedálcsapást indítjuk. Ez már kis gyakorlással is menni fog ez elõzmények után. Legegyszerûbb, ha az elsõ pedálcsapással megemeljük az elsõ kereket, majd a második beletekerésnél már az egész bicajt visszük magunkkal a levegõbe. Kezdetben csak egyet hajtsunk végre. Ha hozzászoktunk az érzéshez, megpróbálhatunk egyszerre több ugrást is. Fontos még megtanulni, hogy mennyit kell tekerni, és mennyit kell húzni a bringán egy bizonyos távolság eléréséhez. A végsõ szándékunk az legyen, hogy nagyjából 2-3 centire meg tudjuk közelíteni a célt.
Még egy dolgot meg kell említenünk, mégpedig a távolsággal kapcsolatban. Ez egy szimpla szabály: minél lejjebb engedjük az elsõ kereket a "nagy" beletekerés elõtt, annál messzebb fogunk szállni. Elegendõ végiggondolni. Ha a bringa majdnem vízszintes helyzetben van, akkor a pedálcsapás energiája elõre irányuló mozgássá fog átalakulni. A másik esetben ugyanígy: függõleges helyzet függõleges elmozdulást eredményez. Gyakoroljunk szorgalmasan, és kellõ idõ után képesek leszünk akár az egész napot a hátsó kerekünkön tölteni.
Érdemes olyanokra is idõt fordítani, mint az azonnali kiállás, vagy egy krétával rajzolt körön (de bármilyen ábra lehet) való végigugrálás.
|